|
Graf Durckheim - Aforisme
Graţia, care este considerată
de către omul natural ca un dar care îi vine de la un Divin exterior
este, pentru omul iniţiatic, accesul la conştienţa Dumnezeului
interior, al propriei sale fiinţe.
L’Experience de la transcendence
Sensul suferinţelor umane este de a permite
accesul la o ordine spirituală şi la forţe superioare care
să vă elibereze de cele care v-au provocat suferinţele.
La Percee de l’Etre
Cunoaşterea Fiinţei este acordată
celor care au pierdut totul şi se aflã în singurătatea
cea mai totală, capabili să o accepte. Şi mai mult, tocmai
la acest moment, într-un mod neaşteptat, din adâncul sărăciei
lor totale le vine graţia nebănuită de a se simţi
înconjuraţi, protejaţi şi însufleţiţi de o iubire
care nu este din lumea aceasta.
La Percee de l’Etre
Primul lucru este asiza în linişte. Practica
imobilităţii corpului transformă şi interior omul.
Cel care practică îşi dă seama foarte repede că nu
este vorba nici de un exerciţiu corporal, nici de ceea ce şi-ar
fi imaginat a fi un „exerciţiu spiritual”. Cel care se exersează
este el însuşi obiectul exerciţiului. El devine o Persoană
care se găseşte aici, în unitatea sa originarã, dincolo
de orice discriminare corporală, psihică sau spirituală.
Transformarea despre care este vorba în meditaţie
se efectuează după un proces. Identificarea cu eul meu existenţial
trebuie să fie urmată de identificarea cu fiinţa esenţială.
Meditaţia nu este deci un proces de gândire, ci o transformare a
omului întreg.
Pratique de la voie interieure
Orice exerciţiu este o repetiţie, fie aceasta
de cuvinte, de sunete, de mişcări. Automatismul practicii are
drept scop imediat ceea ce este finalitatea exerciţiului, adică
Transparenţa, şi el vizează să deconecteze acest eu
care obiectivează, care vrea totdeauna să repete ceea ce îi
reuşeşte şi trăieşte în teama de eşec.
Pratique de la voie interieure
Aici este adevăratul Mister: Divinul nu începe
acolo unde se opreşte pãmântescull; din contra, pãmântescul
nu devine el însuşi în mod real, nu îşi atinge sensul lui profund,
decât atunci când el este expresia Divinului.
L’Experience de la transcendence
Omul are o dublă origine, una celestă,
cealaltă pământeascã ; una, naturală,
cealaltă, supranaturală. Omul împlinit este fuziunea uneia şi
a celeilalte în conştiinţa lui.
L’Homme et sa double origine
Destinul omului este să devină
cel care poate să exprime Realitatea transcendentă chiar în
mijlocul existenţei.
Omul este cetăţean a două lumi: cea a realităţii
„existenţiale”, condiţionată, mărginită în timp
şi spaţiu, accesibilă raţiunii şi puterilor lui,
şi cea a realităţii „esenţiale”, non condiţionată
care este dincolo de timp şi spaţiu, accesibilă doar conştiinţei
noastre interioare şi inaccesibilă puterilor noastre.
Antropologia mea consideră omul ca fiinţă conştientă
de sine însuşi, suferind mai întâi de a nu fi Cel care este într-adevăr.
Este vorba despre omul care şi-a supra-dezvoltat eul existenţial
şi într-o bună zi trebuie să înveţe să-l transcendă
pentru a regăsi rădăcina lui cea mai profundă. S-ar
putea spune că omul evoluează prin cele trei feluri de „eu”:
- „micul eu” care nu vede decât puterea, securitatea, prestigiul, ştiinţa…;
- „eul existenţial” care merge mai departe
de atât. Este eul care vrea să se dăruiască
unei cauze, unei opere, unei comunităţi, unei persoane… El ştie
foarte bine să depăşească egocentrismul, acolo de
altfel, după părerea mea, îşi începe el viaţa de fiinţă
umană;
- în fine ceea ce eu numesc „eul esenţial”,
omul care spune „eu” (persoana).
„Eul esenţial”este nucleul omului
prin care acesta participă la realitatea supranaturală a Duhului
divin universal. Fiinţa esenţială este absolutul în om,
sursa libertăţii sale de persoană în care Divinul se exprimă
sub o formă individuală şi specifică în mijlocul lumii
spaţio-temporale. Fiecare om ar trebui să poată spune cu
Sfântul Pavel: „Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăieşte
în mine”; căci experienţa Fiinţei esenţiale este experienţa
lui Cristos prezent în noi, şi unitatea care se împlineşte la
acel moment trebuie să fie trăită ca cea a „mlădiţelor
viţei”.
Pentru mine deci, antropologia pleacă de la fiinţa conştientă,
este o antropologie a persoanei. Ar trebui adăugat acestei concepţii
legea pe care omul o poartă în el şi despre care vorbeşte
Cristos atunci când spune: „Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa.”
Lucrarea pe care un om o poate face asupra sa însuşi eu o numesc
cale iniţiatică. Ea începe cu o experienţă. Experienţa
aceasta ne face să ne cunoaştem Fiinţa noastră esenţială.
O asemenea experienţă şterge odată pentru totdeauna
îndoiala că ar fi vorba de rezultatul unei cercetări metafizice,
al unei speculaţii pioase sau al unei proiecţii psihologice.
Fiinţa esenţială este o realitate a cărei experienţă
o putem face cu adevărat.
Referitor la marile experienţe plec de la cele trei disperări
ale vieţii umane: frica de moarte, disperarea vizavi de absurd şi
tristeţea în izolare. Omul confruntat cu aceste situaţii limită
se simte distrus, la limita anihilării. Şi exact acolo unde
omul, în calitate de eu existenţial, nu mai poate accepta ceea ce
trăieşte, tocmai acolo are şi şansa de a face experienţa
eliberatoare din orice angoasă, experienţa eliberatoare din
disperare şi experienţa eliberatoare din tristeţe. Tocmai
acolo aşadar omul, care este mult mai mult decât eul lui existenţial, face experienţa Fiinţei
transcendente şi imanente.
Cum ajunge el la această experienţă? Paradoxal, acceptând
ceea ce ca eu existenţial nu poate accepta. Acceptând moartea, acceptând
absurdul şi acceptând izolarea poate face el experienţa a ceea
ce este dincolo de orizontul lui existenţial. El face pe moment chiar
experienţa unei forţe în slăbiciune, a unui sens în non-sens
şi a unei iubiri în izolare.
De ce nu pot eu, cum e cazul unei flori de exemplu, să exprim Fiinţa
esenţială în manifestarea existenţială? Pentru că,
între eul condiţionat şi Fiinţa
necondiţionată există umbra. Pentru C.G.
Jung, ea este ansamblul vieţii netrăite.
Dacă omul, care pretinde că este pe cale, închide ochii pentru
a evita umbra, va veni o zi în care viaţa îi va prezenta nota de
plată. A vedea umbra este cu atât mai important în cazul unui om
de tip spiritual. Pentru că există totdeauna cele trei aspecte
ale corpului, ale sufletului şi ale duhului. Fiecare om, la naştere,
este imprimat. Adică, odată pentru totdeauna, aveţi stilul
vostru. În acelaşi timp aceasta înseamnă că ne pândeşte
pericolul de a neglija ceea ce face parte din acest dat. Trebuie deci
să vă daţi osteneala de a integra această parte a
voastră înşivă care rămâne în umbră. Fără
de care veţi fi cel care ridică mereu ochii spre cer, care poate
chiar face pe sfântul! Ceea ce este insuportabil pentru ceilalţi
pentru că, de fapt, ei au în faţa lor un om frustrat.
A fi în acord cu Fiinţa nu înseamnă a fi într-o stare de perfecţiune.
A vrea sa atingi perfecţiunea este o eroare pe care nu trebuie să
o comită cel care este pe cale. Adevărul nostru este adesea
mizerabil în raport cu idealul nostru.
A fi unit cu transcendenţa nu înseamnă că realizăm
într-o manieră perfectă „ceea ce trebuie să fie un om”
ci că avem forţa de a ne vedea în adevărul nostru de moment.
Transcendenţa nu se manifestă când depăşim nivelul
uman ci tocmai acolo unde recunoaştem acest nivel uman, atunci când
recunoaştem slăbiciunea noastră.
Le Centre de l'Etre
Salt la inceputul paginii
|
|